Kilka tygodni temu informowaliśmy, że PKP Polskie Linie Kolejowe zrezygnowały z budowy nowego przystanku Łódź Janów. Z kolei miasto nie widzi możliwości budowy nowej krańcówki autobusowej na Janowie, jeżeli wspomniany przystanek nie powstanie. Czy to już koniec tej historii?
Nadzieje co do powstania przystanku kolejowego Łódź Janów rozbudziły ostatnio starania Urzędu Miasta Łodzi, dotyczące budowy bezkolizyjnych przejazdów przy ulicach Hetmańskiej i Malowniczej. Do tego, w aglomeracji
w ostatnich latach powstawała nowa infrastruktura pasażerska np. przystanki: Łódź Zarzew, Pabianice Północ czy Zgierz Rudunki.
PKP PLK nie planuje przystanku Łódź Janów. Nie będzie też nowej krańcówki
Co więcej, ta sama instytucja, która jest organizatorem transportu publicznego w Łodzi, potwierdza, że nowa krańcówka (inaczej pętla) w tej części miasta była w planach. Ale mogłaby powstać, ale tylko przy realizacji wspomnianego przystanku.
grafika na podstawie Openstreetmap.org | Potencjalna lokalizacja przystanku kolejowego Łódź Janów oraz nowej krańcówki autobusowej
– Tylko w takim połączeniu przeniesienie krańcówki ma sens i przynosi realną korzyść dla pasażerów. Mamy przygotowaną koncepcję, aby plan krańcówki był skoordynowany choćby z budową bezkolizyjnego przejazdu pod torami w ciągu alei Hetmańskiej na połączeniu z ulicą Frezjową – tłumaczy Tomasz Andrzejewski ze ZDiT-u.
Co dalej? Na początek uchwała Rady Miejskiej w Łodzi?
Sytuacja z odejściem od realizacji przystanku Łódź Janów, nie pozostała bez echa. Skomentował ją od razu w mediach społecznościowych Kosma Nykiel, niezrzeszony łódzki radny i szef stowarzyszenia Łódź Cała Naprzód!
– Myślę, że Rada Miejska powinna podjąć adekwatną uchwałę stanowiskową, by pokazać wagę tego przystanku dla przeszło 20 tysięcy mieszkańców Olechowa i Janowa, ale także Mileszek – uważa w rozmowie z "Transportem Publicznym" Kosma Nykiel.
Najbliższa sesja RM w Łodzi zaplanowana jest na najbliższą środę, 12 marca. Czy taka inicjatywa jest w ogóle możliwa? Pytamy o to przewodniczącego Rady Miejskiej w Łodzi. Ten nie ma pewności, że samo stanowisko poprawi dojazd dla mieszkańców Janowa i Olechowa.
– Wedle mojej wiedzy sprawa nie jest przesądzona. W Ministerstwie Infrastruktury analizowane są różne warianty przebudowy linii Łódź-Lublin, co dawałoby by szanse na sfinansowanie przez PKP PLK także przystanku Janów. Ważne jest prowadzenie skutecznego dialogu z ministerstwem i PKP – mówi Bartosz Domaszewicz.
I dodaje: – Ważne, żeby miasto, urząd marszałkowski i ŁKA mówili jednym głosem w tej sprawie. Sądzę, że warto też zwołać wspólne posiedzenie komisji transportu Rady Miejskiej w Łodzi oraz komisji infrastruktury Sejmiku Województwa.